De la o prezentare văzută la TV, la propriile colecții de haine pe scene din toată România. Oameni de poveste: Daniel Radu

8 – 11 minute

Daniel Radu este un tânăr designer care nu face haine pentru ceilalți, ci le face pentru el. S-a lansat în industria modei din România încă din primul an de facultate și în prezent urmează studiile universitare de masterat la UNArte. Are deja cinci colecții la activ și o pregătește pe următoarea. Este de părere că moda nu înseamnă doar „țoale” și crede într-o garderobă mereu actuală cu puține haine. Știe din clasa a VI-a că moda este pentru el și a avut bucuria să-și vadă colecția Alchemy pe scena Romanian Creative Week 2024. A avut apariții în reviste de modă importante din România și din străinătate, iar vedete cu renume i-au purtat hainele. Despre acestea, dar și despre multe altele vom afla în următoarele rânduri.


Ce reprezintă hainele pentru tine?

Hainele sunt obiectul muncii mele, iar general vorbind, sunt un statement pe care noi îl dăm fără să vrem. Când te uiți la un om, prima dată vezi cu ce este îmbrăcat. Hainele sunt o carte de vizită și sunt felul în care vrem să ne impunem, din punct de vedere vizual, într-un anumit context.

Cum ți-ai dat seama că vrei să fii designer vestimentar?

La mine a fost exact ca în filme. Am intrat la arte în clasa a V-a, 100% sigur că o să dau la arhitectură. Povestea se întrerupe prin clasa a VI-a, când am descoperit din greșeală postul Fashion TV, unde rula atunci o prezentare de-a lui Thierry Mugler din 1997. Am rămas în fața televizorului și m-am uitat fully la prezentare. De atunci am știut că asta voi face.

Styling by Daniel Radu
Sursă foto: arhivă personală

În descrierea profilului tău de Instagram scrie „not your fashion designer”. Pentru cine creezi haine?

Pentru mine. Eu văd designul atât din perspectiva artistică, cât și din perspectiva de funcționalitate și relevanță în contextul actual. Având în vedere acestea, dar și stilul meu, mi-am dat seama că îmi va fi foarte greu să îmi găsesc haine pe gustul meu. De când am început să fac haine, le-am făcut să-mi placă în primul rând mie și să se potrivească esteticii mele, iar cei care au rezonat cu acest stil au venit spre mine.

Ai scos deja 5 colecții de haine și o pregătești pe următoarea. Cât de greu este să construiești o colecție de la 0 în România?

O colecție se construiește greu oriunde te-ai afla. E vorba despre un cumul de mai multe concepte care trebuie să se susțină unul pe altul. Din acest motiv în fiecare colecție vom vedea o bună parte din ținute slabe, tocmai pentru ca altele să iasă în evidență.

Iar în momentul în care ești în poziția de young designer te afli în situația de a te ocupa singur de tot. De relația cu distribuitorii de materiale, de conceperea efectivă, eventual daca ești pe partea de tehnic și tiparele tot tu le faci. Cusutul, prototipurile, organizarea shooting-ul și producția lui. Din poziția de young designer te vei lovi de foarte multe obstacole în a crea o colecție, dar după ce faci suficiente greșeli la început, începi să înțelegi că nu trebuie să le faci singur pe toate și din momentul ăla se vor ușura toate.

„Moda nu înseamnă doar a face țoale.

Outfit by Daniel Radu pentru dansatorii din videoclipul piesei Rave – Gabriela Atanasov și Horia Stan
Sursă foto: arhivă personală

Dacă există ceva ce te motivează să rămâi în țară, care este acel lucru?

Singurul lucru care mă ține aici este faptul că am început de foarte devreme – încă din anul I de facultate – să-mi creez legături cu oamenii cu care am nevoie sa lucrez. Pentru că moda nu înseamnă doar a face țoale – pentru că sunt niște cârpe la care ai dat foc și au dispărut. Degeaba faci haine frumoase daca nu știi să le scoți în lume. Conexiunile pe care le am creat cu toată industria de moda de aici mă țin în țară. Și sunt conștient că dacă aș pleca, ar trebui să iau de la zero ultimii cinci ani de energie investită în oamenii din jurul meu pentru a putea face lucrurile să se miște.

Care e mesajul pe care vrei sa-l transmiți prin hainele create de tine?

Nu pun în prim plan un anumit mesaj, însă îmi propun ca hainele pe care le fac să se potrivescă cu lifestyle-ul oamenilor din ziua de azi. Trăim în secolul vitezei, unde totul se schimbă foarte repede. Oamenii sunt din ce in ce mai conștienți de felul în care arată și de importanța felului în care ei se prezintă, dar totodată au nevoie și să fie comozi, să fie îmbrăcați în funcție de nevoile lor. Nevoile noastre, ale oamenilor contemporani sunt multe în același timp. Propun haine care să satisfacă cât mai multe din nevoile omului de astăzi.

Articol publicat în Lace Magazine semnat de Daniel Radu
Sursă foto: arhivă personală

Ce crezi că face diferența între un designer care reușește și unul care nu reușește?

Diferența este când înțelegi că hainele pe care le faci sunt mai puțin de 50% din ceea ce înseamnă un designer de succes. Degeaba ești impecabil în tehnică și ai idei inovatoare daca le știi doar tu și cei patru pereți din atelierul tău. Trebuie să înveți cum să le scoți în lume, să înțelegi pentru cine le scoți in lume și să afli dacă cei care le poartă ți le pun în lumina pe care tu ți-o dorești. Trebuie sa înțelegi că nu poți face totul singur. Un designer de succes este un designer care înțelege partea de business și o împletește cu arta pe care o face. Cunosc foarte mulți designeri extrem de talentați, dar care nu reușesc să livreze către public.

Crezi că ești un designer de succes?

Nu pot să încă să definesc succesul pentru mine. În ultimii ani, în care am început să  prind avânt, s-au întâmplat lucruri frumoase la care nu mă așteptam. Succesul pe care mi-l închipuiam acum șase ani, acum este depășit. Pot doar să spun că sunt un designer care a înțeles ca moda nu este doar despre haine.

„Prețul unei haine nu îți va garanta niciodată un aspect plăcut.

Daniel Radu la un eveniment ELLE România
Sursă foto: arhivă personală

Poți arată scump în haine ieftine?

Da, întotdeauna. Mulți dintre oamenii care se îmbracă scump sunt prost îmbrăcați și arată ieftin. Prețul unei haine nu îți va garanta niciodată un aspect plăcut. Poți să arăți foarte scump în niște haine de la second hand și, pe de altă parte, sunt de părere că o geantă de la Hermes de 30.000 de dolari poate arăta impecabil lângă un palton de trei lei. Nu este și nu va fi niciodată despre valoarea lor, ci este despre valoarea pe care tu le-o dai, atunci când le îmbraci.

„Alegi o haină care te face să crești cu trei centimetri.”

Ce e cel mai important atunci când îți alegi hainele?

Cel mai important este să alegi o haină care te face să crești cu trei centimetri. În momentul în care porți o haină în care te simți bine, vei sta întotdeauna drept și cu capul sus.

Uneori trendurile ne fac să cheltuim tot mai mulți bani pe articole noi. Ce putem face să ne păstram garderoba actuală?

O garderobă actuală este o garderobă care trece sezoanele, iar pentru asta eu am o soluție pe care o numesc „Regula celor trei”. Când vrei să-ți cumperi o haină, să te gândești dacă mai ai cel puțin trei piese cu care să o combini. Dacă nu ai înseamnă că va trebui să cumperi încă n haine pentru a o putea purta. E bine să încercăm trenduri pentru că așa ne dăm seama ce ne place și dacă ni se potrivesc. Trebuie să experimentăm des cu hainele, chiar dacă nu ne plac cum arată, pentru că mai bine ești îmbrăcat prost o zi decât toată viața.

„Când am conceput Alchemy m-am gândit la Romanian Creative Week.”

Colecția Alchemy pe scena Romanian Creative Week 2024 (Iași)
Sursă foto: arhivă personală

Colecția Alchemy a urcat pe scena Romanian Creative Week 2024. Ce a însemnat acest eveniment pentru tine?

Relația pe care o am cu festivalul este una foarte bine întipărită în capul meu pentru că am avut norocul să fac parte din festival și cu un an înainte, fiind parte dintr-o colecție de grup cu universitatea de arte din București. Când am conceput Alechemy m-am gândit la Romanian Creative Week. Avem background-ul în cap, sound-ul pe care l-am ales – melodia băieților de la Golan, toate mi le închipuiam în respectivul spațiu, inclusiv cum se vede fiecare ținută pe respectiva scenă. Mi-am imaginat cei 10 metri de material pe scena RCW, iar când i-am văzut la eveniment transformați în haine, s-a închis cercul de creație și de proiecție a colecției. A venit ca o confirmare că ideea mea a avut sens și a fost corectă pentru că s-a întâmplat. A fost ultimul show pe care colecția l-a mai avut vreodată, după ce avusesem deja prezentări în toată țara.  A fost contextul prielnic în care eu am văzut colecția la adevărata ei valoare. 

Care este cea mai mare realizare a ta din 2024 și ce rezoluții ai pentru 2025?

Una dintre cele mai frumoase recunoașteri este că în expoziția de la Romanian Design Week din București am fost la categoria de designeri mari cu Alchemy, un alt moment important este clar și Romanian Creative Week de la Iași.

2024 este și anul în care am început să spun „nu” și este ceva ce îmi doream de mult timp pentru a rămâne autentic în tot ceea fac. Pentru 2025 îmi doresc cam tot ce s-a întâmplat anul trecut și încă un pic mai mult. Dacă vrei să rămâi relevant într-un domeniu, trebuie să fii constant. Așa crești sănătos. În mod concret anul acesta îmi propun să lucrez cu o serie de artiști cu care n-am lucrat încă.

Ținută din colecția Alchemy expusă la Romanian Design Week (București)
Sursă foto: arhivă personală

Ce sfat ai da cuiva care vrea să fie creator de haine?

Nivelul la care tu vei ajunge să faci asta va fi direct proporțional cu sacrificiul pe care ești dispus să-l faci. Dacă ești dispus, go for it, dacă nu, poate nu este pentru tine.  Să fii designer la început de drum implică multă muncă singur și foarte mult sacrificiu. Gândește-te cât ești dispus să dai ca să ai ce să primești înapoi.


Munca și devotamentul sunt două dintre calitățile care l-au ajutat pe Daniel să transforme imposibilul în posibil. Mă bucur că a fost de acord să-și spună povestea, care poate inspira și încuraja pe cei mai puțin îndrăzneți. Visele nu au limite. În mai 2024 am fost prezent la show-ul Romanian Creative Week de la Iași, atunci când colecția Alechemy a urcat pe scenă. A fost un moment cu adevărat inedit și o realizare remarcabilă pentru un tânăr designer.


Lasă un comentariu