Mălina Brînză: “Nu cred în echilibrul dintre viața personală și profesională.” Scriul, de la pasiune la business online

10 – 15 minute

Social Media a devenit indispensabilă în ziua de astăzi, chiar și pentru business-uri. Conturile de rețele sociale sunt cel mai bun instrument de promovare, iar în spatele unei comunicări coerente și potrivite pentru fiecare companie, mare sau mică, stă un om. Mălina Brînză, specialist în Social Media, este un astfel de om care de peste 5 ani lucrează împreună cu business-uri pentru a le ajuta să se promoveze. Este ambițioasă și muncitoare, atentă la oportunitățile de dezvoltare și conștientă de valoarea networking-ului. Are la activ colaborări cu branduri cunoscute din orașul Iași și nu numai, iar în 2024 a renunțat la o vacanță pentru a urca pe scena TEDxIași, unde a vorbi despre consumul conștient de social media, dar și despre puterea offline-ului. Despre acestea, dar și despre multe altele veți afla în rândurile de mai jos. 


Ce înseamnă social media pentru tine?

Pentru mine, personal, a fost un instrument foarte bun de a comunica către grupuri de oameni, în același timp. În anul întâi de facultate primeam mesaje din partea altor oameni, fie la început, fie chiar colegii mei de la facultate, care îmi cereau anumite sfaturi sau recomandări din domeniu. Atunci m-am gândit să fac publice sfaturile din privat și așa am început să creez conținut. Social media m-a ajutat și mă ajută să aduc informația la suprafață.

De multe ori ne concentrăm doar pe partea de media, ceea ce înseamnă difuzarea de conținut. Social înseamnă interacțiunea cu oamenii, iar o foarte mare greșeală pe care business-urile o fac este că ignoră această parte. Se concentrează pe publicarea de conținut, așteptând să primească reacții, când social media nu e televizor. E și foarte mult despre a interacționa cu ceilalți, despre a crea conexiuni.

Când am început credeam că le știu pe toate.

Au trecut aproape 5 ani de la primele postări în care te-ai prezentat ca specialist social media. Cum se simte această călătorie astăzi?

În primul rând, nu eram specialist, deși eu așa m-am prezentat. Râd și astăzi despre asta. Când am început credeam că le știu pe toate. Totuși, cred că asta-i frumusețea la început. E curajul ăla care îți dă boost să faci lucruri. Eu nu mi-am dorit neapărat să fiu prezentă în social media. Aveam câțiva clienți și începusem să primesc mesaje de la diferite persoane, care știau că mă ocup cu asta. În anul I am avut un proiect la facultate. Am avut de făcut un episod de podcast pe care l-am numit MEBcast – MEB vine de la Mălina Elena Brînză –  în care am vorbit despre reguli generale în social media copywriting, fiind pasiunea mea. L-am făcut, apoi l-am postat și pe contul meu personal de Instagram și de Youtube; printre postările mele personaje a apărut, dintr-o dată acel episod. Am primit reacții foarte bune și am considerat asta un prilej pentru a continua să postez acest gen de conținut.

Niciodată nu am făcut compromisuri!

Sursă foto: arhivă personală

Avem 21 de ani și nu aveam o strategie. Pe atunci era doar o pasiune și o formă de joacă. Mai apoi, mi-am dat seama că prin ceea ce fac în social media pot și eu să cresc la nivel profesional – să am colaborări noi și să construiesc lucrurile altfel. După mai bine de un an s-a produs switch-ul în comunicarea mea, pentru că mi-am dat seama că am nevoie de o strategie și să duc comunicarea într-o zonă business oriented. 

Nu am avut o creștere rapidă și nu mi-am dorit să cresc peste noapte. Niciodată nu am făcut compromisuri în parcursul meu profesional. Am vrut să cresc lent și sigur. 

Au fost colaborări pe care le-ai refuzat?

Absolut! Da, dar și acum am colaborări pe care le refuz. La început este firesc să accepți pentru că așa câștigi experiență. Experimentând. Și e mult mai ușor mai apoi, când tragi linie, să știi exact ce-ți place și ce nu; cu cine ai vrea să lucrezi și cu cine nu. Eu am fost destul de critică de la început. Mereu am văzut un mare avantaj în a nu fi angajata cuiva. Mi-am putut păstra libertatea de a alege și de a selecta proiectele în care să mă implic.

E nevoie să accepți puțin haos, ca mai apoi, să-ți dai seama ce vrei. Să zici “Da, mi-a plătea să lucrez cu genul acesta de business-uri!”, “Mi-a plăcea să lucrez cu business-uri mai mari, cu business-uri mai mici, poate să lucrez cu business-uri din orașul meu și să creez conținut.” Pentru asta am nevoie să fiu disponibil și fizic. Sau aș vrea să fie colaborări unde eu pot să fiu absolut de oriunde? Foarte important să te gândești ce vrei și să îți structurezi serviciile. 

Ai terminat facultatea la Iași, cu licența în “Comunicare și Relații Publice”. Cum ai ajuns aici?

Înainte de asta, eu am început altă facultate: Informatică economică. Deși am știut că sufletul meu este cu totul înspre uman, am mers pe această cale la îndemnul celor din jur. Totuși nu s-au legat prea multe în această direcție pentru că nu mi-a plăcut. 

Am citit aseară un lucru foarte interesant. Cineva a fost întrebat “Cum definești succesul?” Și a spus că succesul înseamnă pasiune, muncă și strategie. Toate combinate. Pasiunea e cea care îți oferă drive-ul, munca face lucrurile să funcționeze, iar strategia îți dă o direcție. Ce vreau să spun e că dacă nu ai pasiune, nu se vor lega lucrurile.  

Revenind, în perioada pandemiei, mi-am dat seama că nu îmi doresc să mai continui la Informatică economică și atunci am renunțat și m-am înscris la Comunicare și Relații Publice.

Când am început mă simțeam cea mai tare din parcare!

Sursă foto: arhivă personală

Când m-am înscris la facultate deja aveam clienți cu care lucram pentru social media. Mi-am pus întrebarea: Are sens să fac o facultate când aș putea să fac un curs? Cred că e o întrebare validă mai ales în domeniul comunicării, unde există multe cursuri. Am ales să merg la facultate pentru că am știut că îmi va da încrederea că am o bază teoretică. Până în momentul respectiv lucram intuitiv, dar nu aveam baza teoretică și se simțea lucrul acesta.

Îți spun foarte sincer că nimeni nu m-am întrebat de facultate, însă pentru mine acum este un avantaj și o mândrie. 

Să poți lucra oricând și oriunde poate fi un vis pentru mulți. Ce a fost cel mai greu?

Un lucru interesant despre ce înseamnă freelancing este că oamenii au impresia că înseamnă să ai timp liber. Nu este deloc așa. Freelancing-ul nu înseamnă să ai mai mult timp liber, ci înseamnă să ai libertate. Aici există un pericol: de a transforma această libertate în propria noastră capcană. De exemplu: “Am libertatea de a alege orele de munca, așa că aleg să lucrez 14 ore azi.”  Nu că ar fi ceva greșit, dar e important să afli cu sinceritate, cum e mai bine pentru tine. 

La moment respectiv, când am început, mă simțeam cea mai tare din parcare. Simțeam că eu sunt privilegiată și că toți oamenii din jurul meu care sunt angajați nu știu ce e bine pentru ei. Asta până când am avut o discuție cu prietena mea care mi-a spus “Mălina, eu nu aș vrea niciodată o viață așa! Eu vreau să am programul meu și să știu că dacă la 5 mi-am închis laptopul, nu mă mai sună nimeni și să știu că am weekendul garantat doar pentru mine.” Și atunci mi-am dat seama că nu toți ne dorim aceleași lucruri și asta este minunat. 

Nu cred în echilibru dintre viața personală și profesională când ești antreprenor.

Există frumusețe în a lucra de oriunde și oricând, până în punctul în care îți dai seama că ajungi în capcana propriei libertăți și viața ta de fapt înseamnă viața ta profesională. Nu cred în echilibru dintre viața profesională și viața personală când ești antreprenor sau freelancer. Cu siguranță există dorința de a atinge echilibrul, dar e greu de atins pentru că atât timp cât naști un proiect din pasiune, nu reușești niciodată să le delimitezi 100%. Există momente în care acorzi mai multă energie profesionalului și momente în care acorzi mai multă energie personalului. Și cred că există acolo o balanță.

Am organizat seria de evenimente NOMAD pentru freelanceri, unde am ajuns la aceeași concluzie: există un balans continuu între cele două vieți. 

Care sunt miturile pe care ai vrea să le demontezi, cu privire la munca de freelancer?

Ah, păi trebuie să mai facem un interviu:). Unul dintre ele este referitor la timpul liber – clar îl subliniez pe acesta, mai sus menționat. Un alt mit este că poți să faci lucrurile spontan și cum vrei tu. Poți să le faci spontan, până într-un anumit punct al business-ului. Așa eram și eu la început. 

Nu eram deloc organizată și lucrul ăsta mă consuma foarte tare. Drept urmare, la 21 de ani am trecut printr-un burnout, confirmat de un medic. Făceam totul haotic. Un adevăr la viața de freelancer este că e totul foarte dinamic, însă nu e mereu foarte sănătos. Am trecut prin acest haos, când toate zilele mele arătau diferit. Atunci am luat o foaie de hârtie și am pus pe două coloane, lucrurile pe care le pot controla și lucrurile pe care nu le pot controla. Iar asta m-a ajutat să-mi construiesc o rutină și să fac ordine în viața mea de zi cu zi. 

Îmi place monotonia foarte mult!

Sursă foto: arhivă personală

Cum arată acum o zi de muncă pentru tine?

Eu am o rutină săptămânală, pentru fiecare zi. Lunea de regulă este zi pentru mine, în special, zi în care lucrez pentru business-ul meu – regândirea strategiei, revizuirea site-ului, prelucrarea ofertelor. De marți până joi am meeting-uri și munca propriu-zisă pentru clienți. Vineri nu am meeting-uri și de regulă încerc să o păstrez aerisită, în cazul în care îmi fac vreun plan pe weekend să pot pleca. Evident, sâmbătă și duminică sunt liberă. Cam ăsta e programul meu și mi-am dat seama că îmi place monotonia foarte mult. De multe ori avem impresia că avem nevoie ca viața noastră să fie palpitantă, când creierul nostru este construit în așa fel încât să anticipeze ce urmează să se întâmple. Păstrez spontaneitatea pentru weekenduri. 

Aveam planificată o vacanță în Valencia și am anulat tot!

În septembrie anul trecut, ai fost speaker în cadrul conferinței TEDxIași. Ce a însemnat această experiență?

Wow, experiența vieții mele. A fost cea mai mare oportunitate din viața mea și mi-e foarte greu să descriu în cuvinte. Țin minte exact unde eram când am primit mesaj din partea organizatorilor – într-o  parcare în Piața Unirii, mă duceam spre mașină. “Bună ziua! Am vrea să vorbim mai multe pentru a participa la conferința TEDxIași.”  În momentul ăla tremuram toată. Aveam planificată o vacanță în Valencia și am anulat tot. Am zis că e o oportunitate once in a lifetime. A fost o experiență incredibilă! 

Mi-am dorit foarte mult să vin în fața oamenilor cu un subiect pe care să-l simt 100%. M-am gândit că dacă ăsta e momentul meu, vreau să vorbesc despre ce simt eu în social media și mi-am pregătit discursul despre cum consumăm conștient social media și despre cum am ajuns în punctul în care deși suntem mai înconjurați de tehnologie și inteligență artificială, tot mai mult apreciem o idee unică pe care o vedem offline.

Scrisul este mai dintre pasiunile tale. Cum se îmbină creativitatea cu structurile și organizarea?

M-ai ales perfect la capitolul ăsta pentru că mereu am fost atrasă de scris. Încă de când eram la informatică economică era în mintea mea întrebarea “Cum aș putea să fructific pasiunea mea pentru scris?”. Scriitoare nu m-aș fi văzut, de aceea am ajuns să duc scrisul în zona digitală și ușor, ușor am condus această pasiune spre business. Iar structura și creativitatea se îmbină extraordinar de bine pentru că creativitatea nu e întotdeauna – ideile bune nu vine oricând. Structura te ajută foarte mult să ai un punct de plecare și să ai predictibilitate. Știi ce ai de spus în introducere și în body? De acolo poți să dai frâu  liber creativității. 

Scrierea creativă este un mușchi care se antrenează.

Am fost întrebată dacă structura nu îmi limitează creativitatea. Dimpotrivă! Îmi oferă scheletul pe care pot să construiesc. Cât timp am scheletul sunt relaxată și pot da frâu liber imaginației, adăugând informația. În social media nu facem poezie, mai ales când vine vorba de business-uri. E important să ai o structură și o strategie.

Poate oricine să facă social media? 

Oricine poate să facă social media, dar cu mici mențiuni. E o întrebare grea pentru că dacă eu zic asta lumea va zice “Păi și de ce mai există facultate?” Sunt multe variabile aici. Nu aș vrea să le dau oamenilor de înțeles că e simplu, dar sunt ferm convinsă că scrierea creativă este un mușchi care se antrenează. Sunt oameni care s-au născut cu acest “mușchi” mult mai dezvoltat și sunt oameni care e nevoie să muncească mai mult pentru asta. Sunt oameni buni la copywriting, alții buni la editare video sau strategie și implementare. De aceea spun că oricine poate face social media, dar nu oricum. E o diferență între a fi în social media, pur și simplu și a vinde prin social media. 

Ce sfat ai avea pentru cineva care ar vrea să înceapă să lucreze? 

Să nu aștepte acel “cel mai bun moment”, în care să bifeze toate cursurile din lista lui, conferințe și evenimente, cu gândul că abia după va fi pregătit. E un domeniu în care oricum ai nevoie mereu să te adaptezi și să înveți. E un domeniu în care învățarea este continuă, de aceea cu cât începi mai din timp și cu cât îți dai voie să faci greșești, cu atât vei fi mai câștigat. 


Apreciez foarte tare la Mălina faptul că are răbdare să construiască, pas cu pas și cărămidă cu cărămidă, ceea ce simte ea cu adevărat. Apreciez autenticitatea și modul în care face lucurile.

Mai multe despre ea pe pagina ei de instagram – @malinabrinza.ro


Lasă un comentariu